What was modern about American landscape painting in the 1880s ?

14 mai 2013
18h
Galerie Colbert
Salle Giorgio Vasari
2, rue Vivienne
75002 Paris

Accès : 6 rue des Petits-Champs
entrée libre



La conférence sera donnée en anglais

“What was modern about American landscape painting in the 1880s ?” This lecture takes the example of Kenyon Cox as a case study. A pupil of Gérôme, Cox studied in Paris for five years before moving to New York in 1882. Like many returning artists, Cox was caught between two sets of expectations, one based on the French academic tradition and centered on the nude human figure, the other characterized by suspicion of pure academic values and allegory. Cox seems to have sought relief from this dilemma in the painting of landscape, where he may have hoped to negotiate the competing directives of his French training and his American public. The decade of the 1880s was a complex and conflicted moment in American cultural history, and this talk will consider the evolving state of landscape criticism and theory as much as it will the images themselves. It will also explore how some of the most interesting critical and intellectual writing on American art of that time was influenced by German thought.



“What was modern about American landscape painting in the 1880s ?”


Cette conférence vaut pour étude de cas à partir de la figure de Kenyon Cox. Elève de Gérôme, Cox étudie à Paris pendant cinq ans avant de s'installer à New York en 1882. Comme beaucoup d'artistes de retour dans leur pays d'origine, Cox fut pris entre deux champs exploratoires, l'un basé sur la tradition académique française, et centré sur la représentation du nu, l'autre se caractérisant par la critique de la supposée pureté des valeurs académiques et de l'allégorie. Cox semble avoir cherché la résolution de ce dilemme dans la peinture de paysage, où il pouvait espérer réussir à faire dialoguer les enjeux divergents de sa formation française et ceux de son public américain. La décennie des années 1880 fut un moment complexe et conflictuel dans le contexte culturel américain, et notre propos prendra en compte l'évolution du statut critique et théorique du paysage, mais aussi la question des images. Il montrera également comment quelques-uns des plus intéressants textes critiques sur l'art américain, ont été influencés par la pensée germanique.