Ralph GhocheChercheur invité

16 mai au 13 juin 2022

Ralph Ghoche est un historien de l'architecture du XIXe siècle et maître de conférences au Collège Barnard de l'Université Columbia à New York. Diplômé de l'Université McGill, il a obtenu un PhD en Histoire et Théorie de l'Architecture de l'Université Columbia. Ses recherches actuelles sont reliées à l'architecture française en Algérie au XIXe siècle et en particulier sur les interventions territoriales et urbaines de l'Église Catholique à Alger. Ghoche a aussi consacré plusieurs textes à l'architecture française et ses liens avec les théories de l'ornement, de l'archéologie et de l'esthétique au XIXe siècle. Il prépare actuellement un ouvrage sur ces thèmes à paraître en 2021 chez McGill-Queen's University Press. Ses écrits ont été publiés dans Architectural Histories, The Journal of Architectural Education, Harvard Design Magazine, Tarp Architecture Manual, et en tant que chapitres dans Neocolonialism and Built Heritage, Blackwell Companion to Nineteenth-Century Architecture et De l’Orient à la mathématique de l’ornement: Jules Bourgoin (1838-1908). 

Ralph Ghoche is a historian of 19th-century architecture and urbanism and Assistant Professor in the Department of Architecture at Barnard College, Columbia University. He holds professional and post-professional degrees in architecture from McGill University and a PhD in the history and theory of architecture from Columbia University. His current research looks at the territorial interventions of the Catholic Church in Colonial Algeria in the 19th century. Ghoche has also written widely on French architecture and its relationship to theories of ornament, archeology and aesthetics in the 19th century. His book-length study of these themes will be published by McGill-Queen’s University Press in 2021. His writings have appeared in Architectural Histories, The Journal of Architectural Education, Harvard Design Magazine, Tarp Architecture Manual, and as chapters in Neocolonialism and Built Heritage, Blackwell Companion to Nineteenth-Century Architecture and De l’Orient à la mathématique de l’ornement: Jules Bourgoin (1838-1908).

 

Publications (selected) 

  • Ralph Ghoche et Udoh Unyimeabasi, “A Commons for Whom? Racism and the Environmental Movement,” in Connecting Ecojustice Research and Teaching, eds. Maria S. Rivera Maulucci, Hilary Callahan, Stephanie Pfirman (Springer Publishing, forthcoming).
  • Ralph Ghoche, “Simon-Claude Constant-Dufeux and Architecture’s Symbolic Surface,”in Le siècle de Henri Labrouste, eds.Marc Le Coeur and Jean-Philippe Garric (Editions des Cendres, 2020).
  • Ralph Ghoche, “Erasing the Ketchaoua Mosque: Catholicism, Assimilation and Civic Identity in France and Algeria,” in Neocolonialism and Built Heritage: Echoes of Empire in Africa, Asia, and Europe, ed. Daniel Coslett, Architext Series, ed. Anthony King (London: Routledge, 2019), 87-105.
  • Ralph Ghoche, “Simon-Claude Constant-Dufeux and the Symbolic Interpretation of Architectural Origins,” Architectural Histories: The Open Access Journal of the European Architectural History Network. v. 6, no. 1 (2018), 1-14. 
  • Ralph Ghoche, “Ornament and Expressive Lines: Nature and Symbol in Victor Ruprich-Robert's Flore ornementale,”in A Companion to Nineteenth-Century Architecture, eds. Martin Bressani and Christina Contandriopoulos (Oxford: Blackwell Publishing, 2017).
  • Ralph Ghoche, “Second Nature,”in “Run for Cover," ed. Jennifer Sigler, special issue, Harvard Design Magazine 42 (Spring, 2016), 173. 
  • Ralph Ghoche, “Dans l’atelier de Simon-Claude Constant-Dufeux,”in De l’Orient à la mathématique de l’ornement. Jules Bourgoin (1838-1908), eds. Maryse Bideault, Estelle Thibault and Mercedes Volait (Paris: Picard, 2015).
  • Ralph Ghoche, “Zola’s Volatile Utopia,” in “Utopia c. 2016,” ed. Christina Contandriopoulos, special issue, Journal of Architectural Education 67, no. 1 (Spring 2013), 32-38.
  • Ralph Ghoche, “The Science of the Beautiful: S.C. Constant-Dufeux and the Parabola as Constructive and Symbolic Form,” in Nuts and Bolts of Construction History: Culture, Technology and Society, eds. Robert Carvais, André Guillaume, Valerie Nègre, Joël Sakarovitch, vol. 1 (Paris: Picard, 2012), 193-199.
  • Ralph Ghoche, “Nature by Design,”in "Not-Nature,” ed. Erik Ghenoiu, special issue, Tarp Architecture Manual (Spring 2012), 70-74.

Project 

« Cruce et aratro » : les enjeux urbains de l’Église catholique à Alger au XIXe siècle 

Ce projet de recherche porte sur les interventions de l’Église catholique dans l’espace urbain d’Alger au XIXe siècle. Il s’agit d’examiner comment l'Église a transformé l'espace urbain à Alger par la construction et la conversion de bâtiments afin de faire progresser son objectif de ressusciter la chrétienté augustinienne en Afrique du Nord. Le projet cherche à mettre en lumière la relation complexe entre l'Église et les multiples acteurs qui ont contribué à reconfigurer Alger en une ville française et largement chrétienne. Il s'articule autour de trois modalités de transformations urbaines : les conversions forcées et les déplacements des institutions musulmanes, la consolidation des points focaux urbains en tant que marques symboliques du pouvoir chrétien, et l'expression esthétique et symbolique des bâtiments eux-mêmes.

The project looks at the territorial interventions of the Catholic Church in Algiers in the 19th century. It examines how the Church reshaped urban space in Algiers through the construction and conversion of buildings in order to advance its aim of resurrecting Augustinian Christendom in North Africa. The project seeks to uncover the complex relationship between the church and the multiple actors who helped reconfigure Algiers into a French and largely Christian city. It is structured around three urban practices: the conversion of Muslim institutions, the consolidation of urban focal points as symbolic cynosures of Christian power, and the aesthetic and symbolic expression of the buildings themselves and the hidden forms of violence perpetuated by these material forms of representation.