Sheila CRANE

Novembre – Décembre 2018

Sheila Crane is Associate Professor and Chair of the Architectural History Department in the School of Architecture at the University of Virginia. She is the author of Mediterranean Crossroads: Marseille and Modern Architecture (University of Minnesota Press, 2011), which was awarded the 2013 Spiro Kostof Book Award from the Society of Architectural Historians. Her research examines the history and theory of modern architecture and urbanism, with a particular interest in cities in France, North Africa and the Mediterranean region. Her work has been supported by grants and fellowships from the Sterling and Francine Clark Art Institute, the Graham Foundation, the American Philosophical Association, the Canadian Centre for Architecture, and the Shelby Cullom Davis Center for Historical Studies at Princeton University.  She currently serves as the Book Reviews Editor for Europe, Africa, and Asia from 1750 for the Journal of the Society of Architectural Historians

Bibliographie abrégée

“Housing as Battleground: Targeting the City in the Battles of Algiers,” City and Society, 29:1 (April 2017): 187–212; themed section “The Unexceptional Middle Eastern City,” edited by Sarah El-Kazaz and Kevin Mazur.

 “Rewriting the Battle of Algiers: Ephemeral Tactics in the City at War,” Space and Culture, 18:4 (November 2015): 1–24.

 “Material Occupations.” In Otherwise Occupied: Bashir Makhoul, Aissa Deebi [catalogue accompanying exhibition at the Venice Biennale], edited by Ryan Bishop and Gordon Hon. Jerusalem & Venice: Palestinian Art Court–al Hoash, 2013.

 “The Shantytown of Algiers and the Colonization of Everyday Life.” In Use Matters: An Alternative History of Architecture, edited by Kenny Cupers, 111–27. New York: Routledge, 2013.

 Mediterranean Crossroads: Marseille and Modern Architecture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011.

 “On the Edge: The Internal Frontiers of Architecture in Algiers/Marseille,” Journal of Architecture, 16:6 (December 2011): 941–73.

 “Architecture at the Ends of Empire: Urban Reflections between Marseille and Algiers.” In The Spaces of the Modern City, edited by Gyan Prakash & Kevin Kruse, 99–143. Princeton: Princeton University Press, 2008.

 “Digging Up the Present in Marseille’s Old Port: Towards an Archeology of Reconstruction,” Journal of the Society of Architectural Historians 63:3 (September 2004): 296–319.

Projet de recherche : Inventing Informality

Cette étude retrace les origines d’une nouvelle conception de l’urbanisation dite « spontanée » qui prit sa forme initiale aux alentours de Casablanca dans les années 20. Assez rapidement, ce terme « bidonville » vise à distinguer des zones d’implantations non-planifiés des migrants ruraux qui apparaissaient rapidement aux villes à travers le Maghreb et ultérieurement en France. La politique des bidonvilles et les projets de relogement qu’ils s’inspiraient font l’objet des publications récentes, mais mon livre se penchent plutôt sur l’histoire des idées et des images qui soutiennent la conception du bidonville et as transformation pendant les décennies suivantes. En examinant les constructions matérielles, les formes en plein changement du paysage urbain, les travaux cartographiques et ethnographiques, les projets d’urbanisme, les nombreuses enquêtes sur les bidonvilles entreprises par les sociologues, les représentations photographiques et artistiques, ainsi que les descriptions littéraires et journalistiques, Inventing Informality s’approche ce territoire à travers des perspectives diverses, visant à comprendre le bidonville comme forme urbaine, sujet de représentation, terrain de la production du savoir, zone de réorganisation ou bien d’élimination, ainsi qu’un espace de réinvention sociale et spatiale de la part des habitants.