Keelan OvertonChercheuse invitée

Du 1er avril au 30 juin 2024

Keelan Overton est une historienne de l'art et de l'architecture spécialisée dans le monde islamique oriental. Auparavant conservatrice de l'art islamique à la Doris Duke Foundation for Islamic Art à Honolulu et conservatrice associée au Los Angeles County Museum of Art, elle est depuis 2015 chercheuse indépendante installée à Santa Barbara en Californie. Ses publications ont porté sur la collection d'art persan, l'histoire des manuscrits et des bâtiments, la culture du livre et la peinture dans le sultanat de Bijapur au Deccan et les relations culturelles entre l'Iran et le Deccan. Elle est l'éditrice de Iran and the Deccan : Persianate Art, Culture, and Talent in Circulation, 1400-1700, Indiana University Press, 2020, une compilation interdisciplinaire issue de sa thèse de doctorat obtenue à l'Université de Californie, Los Angeles en 2011. Ses travaux actuels se concentrent sur les carreaux persans et en particulier sur le complexe du sanctuaire Emamzadeh Yahya à Varamin. Elle a notamment publié "Framing, Performing, Forgetting : The Emamzadeh Yahya at Varamin", Platform, 2022 et "The Emamzadeh Yahya at Varamin : A Present History of a Living Shrine, 2018-20", coécrit avec Kimia Maleki , Journal of Material Cultures in the Muslim World, 2020. Son article en cours de publication dans le Getty Research Journal (v. 19) porte sur les photographies de Varamin prises par Jane Dieulafoy en 1881 et conservées dans l' « Album Dieulafoy. Perse 1 », Bibliothèque numérique de l’INHA. Depuis 2021, Keelan Overton est en charge du projet The Emamzadeh Yahya at Varamin : An Online Exhibition of a Living Iranian Shrine  premier projet spécial sur la plateforme numérique de l'Université du Michigan Khamseen : Islamic Art Online . Cette exposition en ligne comprendra de nombreuses archives et collections françaises sur lesquelles elle poursuivra ses recherches pendant sa résidence à l’INHA.

 

 

English version

 

Dr. Keelan Overton isa historian of art and architecture specializing in the eastern Islamic world. Since 2015, she has been an Independent Scholar based in Santa Barbara, California. She was previously the Curator of Islamic Art at the Doris Duke Foundation for Islamic Art in Honolulu and an Associate Curator at the Los Angeles County Museum of Art. Overton’s publications have considered the collecting of Persian art, the life histories of manuscripts and buildings, book culture and painting in the Deccan sultanate of Bijapur, and cultural relations between Iran and the Deccan. She is the editor of Iran and the Deccan: Persianate Art, Culture, and Talent in Circulation, 1400-1700 (Indiana University Press, 2020), an interdisciplinary compilation that emerged out of her PhD dissertation at the University of California, Los Angeles (2011). Overton’s current work focuses on Persian tilework and especially the Emamzadeh Yahya shrine complex at Varamin. Her publications include “Framing, Performing, Forgetting: The Emamzadeh Yahya at Varamin” (Platform, 2022) and “The Emamzadeh Yahya at Varamin: A Present History of a Living Shrine, 2018-20,” co-authored with Kimia Maleki (Journal of Material Cultures in the Muslim World, 2020). Her pending article in the Getty Research Journal (v. 19) considers Jane Dieulafoy’s 1881 photographs of Varamin preserved in INHA’s “Album Dieulafoy. Perse 1.” Since 2021, Overton has been the principal investigator and curator of the The Emamzadeh Yahya at Varamin: An Online Exhibition of a Living Iranian Shrine, which will be the first special projecton the University of Michigan’s open-access platform Khamseen: Islamic Art Online. This online exhibition will include many French archives and collections that she will continue to research during her residency.