Once more with feeling: Performing the self in the work of Gillian Wearing, Kutluğ Ataman and Phil CollinsSéminaire Écrans exposés. Cinéma, art contemporain, médias

Phil Collins, installation view of  'el mundo no escuchará/the world won't listen', 2004, Courtesy of the artist.

Phil Collins, installation view of  'el mundo no escuchará/the world won't listen', 2004, Courtesy of the artist.

Par Catherine Fowler

14 janvier 2015 - 18h-20h
Galerie Colbert
Salle Nicolas-Claude Fabri de Peiresc
Institut national d’histoire de l’art
entrée libre

Accès

6 rue des Petits-Champs ou 2, rue Vivienne
75002 Paris

La vision de gens ordinaires réalisant des performances est désormais un spectacle banal sur internet, la télévision et les réseaux sociaux. De quelle manière donc considérer les œuvres d’art contemporain dans lesquelles il est demandé à des gens ordinaires, des amateurs, de réaliser une performance devant une caméra ? Quel sens donner à l’acte d’artistes qui enregistrent les actions de gens qui ne sont pas eux-mêmes des artistes ? De quelle manière les vidéos ainsi réalisées transforment-elles les espaces artistiques dans lesquels elles sont exposées et, de la même façon, quel sens les spectateurs peuvent-ils donner au spectacle de gens ordinaires figurant dans des vidéos d'artistes ?

Dans cette conférence, il s'agira de définir une nouvelle forme de performance filmée en s'appuyant sur l'étude des travaux de Gillian Wearing, Kutluğ Ataman and Phil Collins. En portant soigneusement attention à leurs vidéos et à leurs installations, on montrera en quoi ces œuvres produisent un espace participatif différent sur l’écran. Celui-ci rassemble l’artiste, le performer et le visiteur à travers des connexions affectives. Au travers de cette nouvelle approche de la performance filmée, ce qui émerge ce sont de nouvelles façons de penser  l’acte d’enregistrement dans sa relation avec le sujet.

_____________

The sight of ordinary people performing is commonplace on the internet, television and social media. So what can we make of contemporary artworks that also ask real, ordinary, amateur people to perform on camera? What does the act of artists recording ordinary people ‘mean’ to us; how do the resulting videos transform the art spaces in which we find them and, equally, how do real people performing on video art themselves ‘matter’ to viewers? This talk argues for the recognition of a new trajectory of performance-on-video, using work by Gillian Wearing, Kutluğ Ataman and Phil Collins. By paying careful attention to their videos and installations we find that a different kind of participatory space is gained on-screen which draws artist, performer and gallery visitor together through affective connections. In giving attention to this new trajectory of performance-on-video what we ultimately discover are ways of thinking about the act of recording that make faith in the subject possible once again.

Dr Catherine Fowler is an Associate Professor in Film Studies at Otago University, New Zealand. Her research interests are in film analysis, feminism and film, the film/art axis of influence and European cinema. She has published three books: The European Cinema Reader (Editor, 2002), Representing the Rural: Space Place and Identity in Films about the Land(Co-editor [with Gillian Helfield] 2006) and Sally Potter (2009).

La conférence sera en anglais.