Aesthetics and GlobalizationConférence donnée par Mr. Keith MOXEY Professor of Art History and Acting Chair at Barnard College and Columbia, University in New York City

Lundi 21 juin 2004 à 18 heures

INHA, 2 rue Vivienne

salle Walter Benjamin

Aesthetics and Globalization : The concept of aesthetics that has animated the history of art since its beginnings in the nineteenth century has been questioned not only by the end of "modernism" but by the process of globalization. During the age of colonialism, the idea of "art" was projected on to non-Western cultures so as to enable the European powers to assemble significant cultural artifacts from the peoples they encountered. After two centuries, the term art has become so established a part of modernity that even those objects that have nothing to do with "disinterested contemplation" have been assimilated under this rubric.

This lecture dwells on the way in which these developments have served to destabilize and render problematic the concept of aesthetic value. The process of globalization serves to make the familiar strange. This paper uses theories of global consumption to argue for a new model of aesthetic experience, one that necessarily escapes definition.

Esthétique et globalisation : le concept d'esthétique, qui a animé l'art depuis ses origines au XIXème siècle, a été remis en question non seulement par la fin du " modernisme " mais aussi par le processus de globalisation. Durant la période coloniale, l'idée d' " art " appliquée aux cultures non occidentales dans le but de permettre aux puissances européennes d'assembler des artefacts culturels des peuples colonisés. Après deux siècles, le terme " art " s'est tellement affirmé comme une composante de la modernité qu'on lui assimile également des objets qui n'ont rien à voir avec la " contemplation désintéressée ".

Cette conférence traite de la manière dont ces développements ont servi à déstabiliser et rendre problématique le concept de valeur esthétique. Le processus de globalisation sert à fabriquer de l'étrange avec le familier. Cet exposé utilise les théories de la consommation globale pour argumenter un nouveau modèle d'expérience esthétique, ce qui échappe nécessairement aux définitions.